Αυτό το άρθρο προσφέρει συμβουλές που μπορεί να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε το πρήξιμο της περιόδου. Εξετάζει επίσης τι μπορεί να προκαλέσει πρήξιμο στην περίοδο και πότε είναι καλή ιδέα να δούμε έναν γιατρό.
Το πρήξιμο μπορεί να εμφανιστεί κατά την περίοδο πριν και κατά την έναρξη μιας περιόδου. Μπορεί να συνοδεύεται από κράμπες στο στομάχι και οσφυαλγίες. Το πρήξιμο της περιόδου συμβαίνει όταν μια γυναίκα αισθάνεται ότι η κοιλιά της είναι βαριά και πρησμένη λίγο πριν και κατά την έναρξη της περιόδου της.

Το πρήξιμο είναι επίσης ένα από τα πολλά συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου (PMS) που μπορεί να εμφανιστούν 1-2 εβδομάδες πριν από την περίοδο της γυναίκας. Εκτός από το πρήξιμο, τα συμπτώματα PMS περιλαμβάνουν:

αλλαγές διάθεσης
κούραση
κράμπες
ακμή
λιγούρα
πρησμένα στήθη
πονοκεφάλους
πόνο στη μέση
Αιτίες
Το πρήξιμο πριν και κατά τη διάρκεια μιας περιόδου μπορεί να οφείλεται σε μεταβολές των επιπέδων των ορμονών, της προγεστερόνης, και των οιστρογόνων. Περίπου μια εβδομάδα πριν ξεκινήσει η περίοδος μιας γυναίκας, τα επίπεδα της προγεστερόνης πέφτουν. Τα μειωμένα επίπεδα προγεστερόνης αναγκάζουν τη μήτρα να ρίξει τον ιστό της, κάτι που προκαλεί και την εμμηνόρροια.

Θεραπείες
Αποφεύγοντας τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι και επεξεργασμένους υδατάνθρακες μπορεί να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από το πρήξιμο της περιόδου. Υπάρχουν πολλές αλλαγές στον τρόπο ζωής που μπορεί να κάνει μια γυναίκα όταν θέλει να μειώσει την κατακράτηση νερού. Με τη σειρά τους, αυτές οι αλλαγές μπορεί να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

1. Αποφύγετε τα αλμυρά τρόφιμα

Το νάτριο στο αλάτι μπορεί να αυξήσει την ποσότητα νερού που διατηρεί το σώμα ενός ατόμου. Η αποφυγή αλμυρών τροφών μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατακράτησης νερού και να βελτιώσει τη φούσκωμα της περιόδου. Η Αμερικανική Ένωση Καρδιάς συστήνει στους ανθρώπους να περιορίσουν την πρόσληψη αλατιού σε 1.500 χιλιοστόγραμμα (mg) την ημέρα. Πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα περιέχουν αλάτι, οπότε είναι καλό να μαγειρεύετε μόνο με φρέσκα συστατικά είναι ένας τρόπος αποφυγής υπερβολικού αλατιού.

2. Τρώτε τροφές πλούσιες σε κάλιο

Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε κάλιο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πρηξίματος της περιόδου. Η έρευνα δείχνει ότι το κάλιο μειώνει τα επίπεδα νατρίου και αυξάνει την παραγωγή ούρων. Με τον τρόπο αυτό, το κάλιο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατακράτησης νερού και να βελτιώσει το πρήξιμο της περιόδου. Τα πλούσια σε κάλιο τρόφιμα που μπορεί να μειώσουν το φούσκωμα της περιόδου περιλαμβάνουν:

σκούρα πράσινα φύλλα, όπως το σπανάκι
γλυκοπατάτα
μπανάνες
αβοκάντ
ντομάτες
3. Δοκιμάστε τα διουρητικά

Αν κάτι είναι διουρητικό, αυτό σημαίνει ότι αυξάνει την παραγωγή ούρων. Η παραγωγή περισσότερων ούρων βοηθά το σώμα να απαλλαγεί από το νερό. Με αυτόν τον τρόπο, τα διουρητικά συμβάλλουν στη μείωση της κατακράτησης νερού. Δεδομένου ότι η κατακράτηση νερού προκαλεί πρήξιμο, τα διουρητικά μπορεί να παρέχουν ανακούφιση. Πολλά τρόφιμα έχουν φυσικές διουρητικές ιδιότητες. Κάποια από αυτά είναι:

σπαράγγια
ανανάς
ροδάκινα
αγγούρια
πράσα
τζίντζερ
σκόρδο
Τα διουρητικά είναι επίσης διαθέσιμα σε μορφή χαπιού. Ένας γιατρός μπορεί να τα συνταγογραφήσει εάν το πρήξιμο της περιόδου είναι πιο σοβαρό και άλλες θεραπείες στο σπίτι δεν έχουν βοηθήσει.

4. Πίνετε πολύ νερό

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι αν πιουν περισσότερο νερό μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της κατακράτησης νερού, βελτιώνοντας την λειτουργία των νεφρών. Εάν συμβαίνει αυτό, η κατανάλωση περισσότερου νερού μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση του πρηξίματος της περιόδου. Πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να υποστηρίζουν το παρόν. Παρόλα αυτά, η κατανάλωση περισσότερων υδάτων βοηθά στην ενυδάτωση, η οποία γενικά βελτιώνει τον τρόπο που αισθάνεται κάποιος. Για το λόγο αυτό, η κατανάλωση περισσότερου νερού αξίζει πάντα να δοκιμαστεί.

5. Αποφύγετε τους εξευγενισμένους υδατάνθρακες

Οι εξευγενισμένοι υδατάνθρακες, όπως το άσπρο αλεύρι και τα μεταποιημένα σάκχαρα, προκαλούν αιχμές στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Αυτό αυξάνει το επίπεδο ινσουλίνης στο αίμα, το οποίο αναγκάζει τα νεφρά να διατηρούν περισσότερο νάτριο. Τα αυξημένα επίπεδα νατρίου οδηγούν σε μεγαλύτερη κατακράτηση νερού. Αν θέλετε να μειώσετε την κατακράτηση νερού και να βελτιώσετετο πρήξιμο της περιόδου, είναι καλύτερο να αποφύγετε τους εξευγενισμένους υδατάνθρακες.

6. Να ασκείστε τακτικά

Μια μελέτη του 2013 διαπίστωσε ότι η τακτική άσκηση μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση των συμπτωμάτων PMS. Δεδομένου ότι το πρήξιμο της περιόδου είναι ένα σύμπτωμα PMS, η τακτική άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του. Για να παραμείνετε υγιείς, θα πρέπει να ασκείστε 2,5 ώρες μέτρια άσκηση την εβδομάδα.

7. Εξετάστε τα αντισυλληπτικά

Μια μελέτη του 2008 δείχνει ότι αντισυλληπτικό χάπι μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση το πρήξιμο της περιόδου. Ωστόσο, ορισμένες γυναίκες αναφέρουν ότι το αντισυλληπτικό τις κάνει να αισθάνονται πιο πρησμένες
Η επίδραση του αντισυλληπτικού χαπιού μπορεί να διαφέρει από γυναίκα σε γυναίκα, οπότε είναι καλύτερο να συζητήσετε γι’ αυτό με έναν γιατρό και να δοκιμάσετε μερικούς διαφορετικούς τύπους για να δείτε ποιος λειτουργεί καλύτερα για τη διαχείριση του PMS.

Γράφει: Σπανού Κατερίνα
Συντάκτης – Δημοσιογράφος

www.iatronet.gr