Τα συμπεράσματα δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Psychosomatic Medicine.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Dr Joseph Firth, επίτιμο ερευνητή στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και ερευνητή στο NICM Health Research Institute στο Πανεπιστήμιο Western Sydney, συγκέντρωσαν όλα τα υπάρχοντα δεδομένα από 16 κλινικές μελέτες (μετα-ανάλυση) για την επίπτωση διάφορων διατροφικών παρεμβάσεων σε ψυχικές παθήσεις, όπως κατάθλιψη και άγχος.
Η μελέτη παρέχει πειστικές αποδείξεις ότι μια βελτιωμένη διατροφή μειώνει σημαντικά τα συμπτώματα της κατάθλιψης, ακόμη και σε άτομα χωρίς διαγνωσμένες καταθλιπτικές διαταραχές.
Ο Dr Firth δήλωσε: "Οι συνολικές ενδείξεις για τις συνέπειες της διατροφής στη διάθεση και στην ψυχική ευημερία δεν είχαν αξιολογηθεί ως τώρα. Αλλά η πρόσφατη μετα-ανάλυσή μας έκανε ακριβώς αυτό, δείχνοντας ότι μια πιο υγιεινή διατροφή μπορεί να ενισχύσει τη διάθεση των ανθρώπων".
Η μελέτη διαπίστωσε ότι όλοι οι τύποι διατροφικής βελτίωσης φαίνεται να έχουν ίδιες επιπτώσεις στην ψυχική υγεία, με την απώλεια βάρους, τη μείωση του λίπους ή την πρόσληψη περισσότερων θρεπτικών συστατικών να έχουν παρόμοια οφέλη για τα συμπτώματα της κατάθλιψης.
"Αυτό είναι πραγματικά καλά νέα", είπε ο Dr Firth.
"Τα παρόμοια αποτελέσματα από κάθε είδος διατροφικής βελτίωσης υποδεικνύουν ότι δεν είναι απαραίτητες οι ειδικές ή οι εξειδικευμένες δίαιτες για τον μέσο άνθρωπο. Αντίθετα μικρές αλλαγές αρκούν για να ωφελήσουν την ψυχική υγεία.
Ειδικότερα η κατανάλωση περισσότερων θρεπτικών γευμάτων, με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και σε λαχανικά, με παράλληλη μείωση του fast food και των ραφιναρισμένων σακχάρων φαίνεται να επαρκεί για την αποφυγή δυνητικά αρνητικών ψυχολογικών επιπτώσεων από μια διατροφή με πρόχειρο και ανθυγιεινό φαγητό".
Τα οφέλη της υγιενής διατροφής στις ψυχικές διαταραχές ήταν περισσότερο ορατά στις γυναίκες, κάτι που, προς ώρας, οι ερευνητές δεν έχουν διασαφηνίσει.
Ο έτερος συγγραφέας της μελέτης Dr Brendon Stubbs, κλινικός λέκτορας στο Κέντρο Βιοϊατρικών Ερευνών του NIHR Maudsley και στο King's College του Λονδίνου, επεσήμανε: "Τα δεδομένα μας έρχονται να προστεθούν στα αυξανόμενα στοιχεία, που υποστηρίζουν τις παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής ως μια σημαντική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της κακής ψυχικής διάθεσης και της κατάθλιψης.
Συγκεκριμένα διαπιστώσαμε ότι, όταν οι διαιτητικές παρεμβάσεις συνδυάστηκαν με την άσκηση, παρατηρήθηκε μεγαλύτερη βελτίωση στα συμπτώματα της κατάθλιψης. Συνολικά τα δεδομένα μας αναδεικνύουν τον κεντρικό ρόλο της κατανάλωσης πιο υγιεινών γευμάτων και της τακτικής άσκησης ως βιώσιμη θεραπεία για την κακή ψυχική διάθεση".

healthmag.gr