Υπάρχουν πολλές τροφές που μπορούν να προκαλέσουν πονοκέφαλο και
ημικρανίες. Οι διατροφικές συνήθειες μπορούν επίσης να διαδραματίσουν
κάποιο ρόλο στην πρόκληση πονοκεφάλου, όπως η νηστεία, η αφυδάτωση ή η
παράλειψη γευμάτων. Η παρακολούθηση των επεισοδίων πονοκεφάλου μέσω
ημερολογίου καταγραφής τροφίμων, μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε
συγκεκριμένες τροφές ή συνήθειες που προκαλούν τους πονοκεφάλους και
τις ημικρανίες σας.
Ποιες τροφές προκαλούν πονοκέφαλο και ημικρανίες;
Μερικά από τα πιο κοινά τρόφιμα, ποτά και πρόσθετα τα οποία μπορεί να σχετίζονται με πονοκεφάλους περιλαμβάνουν:
Τυροκομικά, σοκολάτα και άλλες τροφές που περιέχουν τυραμίνη:
Η τυραμίνη είναι μια ουσία που βρίσκεται φυσικά σε ορισμένα τρόφιμα.
Ο ρόλος της τυραμίνης ως μέσω πρόκλησης πονοκεφάλου είναι αμφιλεγόμενος.
Ωστόσο, συστήνεται μια διατροφή που να μην περιέχει τυραμίνη στο
πλαίσιο θεραπείας του πονοκέφαλου. Η τυραμίνη σχηματίζεται από τη
διάσπαση των πρωτεϊνών.
Γενικά όσο υψηλότερη σε πρωτεΐνη είναι ένα ώριμο τρόφιμο, τόσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητά του σε τυραμίνη.
Τροφές που περιέχουν τυραμίνη είναι τα ώριμα τυριά, το κόκκινο κρασί, η
σοκολάτα, το αλκοόλ, καθώς και ορισμένα επεξεργασμένα κρέατα (π.χ.
αλλαντικά) τα οποία μπορούν να προκαλέσουν επιπρόσθετα και υψηλή
αρτηριακή πίεση.
Η σοκολάτα, όμως, περιέχει πολύ μικρή ποσότητα τυραμίνης σε σχέση με το τυρί.
Αλκοόλ:
Η ροή του αίματος στον εγκέφαλο αυξάνεται με την κατανάλωση αλκοόλ.
Μερικοί επιστήμονες κατηγορούν τον πονοκέφαλο στο νοθευμένο αλκοόλ ή στα
υποπροϊόντα που παράγονται καθώς το σώμα μεταβολίζει το αλκοόλ. Τα πιο
συνηθισμένα αλκοολούχα ποτά που μπορούν να προκαλέσουν πονοκέφαλο είναι
το κόκκινο κρασί, η μπύρα, το ουίσκι και η σαμπάνια.
Πρόσθετα τροφίμων:
Τα συντηρητικά (ή πρόσθετα) που περιέχονται σε ορισμένα τρόφιμα μπορούν να προκαλέσουν πονοκεφάλους.
Τα πρόσθετα, όπως τα νιτρικά άλατα, διαστέλλουν τα αιμοφόρα αγγεία, προκαλώντας πονοκεφάλους σε μερικούς ανθρώπους.
Κρύα φαγητά:
Τα κρύα φαγητά μπορούν να προκαλέσουν πονοκεφάλους σε ορισμένους ανθρώπους.
Είναι πιθανότερο να συμβεί όταν υπάρχει αύξηση της θερμοκρασίας σώματος από την άσκηση ή υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος.
Ο πόνος, ο οποίος γίνεται αισθητός στο μέτωπο, κορυφώνεται στα 25 με 60
δευτερόλεπτα, και διαρκεί από μερικά δευτερόλεπτα έως ένα με δύο λεπτά.
Περισσότεροι από το 90% των πασχόντων από ημικρανία αναφέρουν ευαισθησία
στο παγωτό και στις κρύες τροφές ή ροφήματα.
Τα παρακάτω τρόφιμα έχουν αναγνωριστεί από μερικούς πάσχοντες ότι προκαλούν πονοκέφαλο και ημικρανίες:
Φιστίκια, φυστικοβούτυρο, άλλοι ξηροί καρποί και σπόροι
Πίτσα
Πατατάκια
Συκώτι κοτόπουλου και άλλα εντόσθια
Καπνιστά ή αποξηραμένα ψάρια
Τροφές που περιέχουν μαγιά και προζύμι (ντόνατς, κέικ, σπιτικά ψωμιά και ψωμάκια)
Ψωμί, κράκερ και γλυκά που περιέχουν τυρί
Ορισμένα φρέσκα φρούτα, όπως ώριμες μπανάνες, εσπεριδοειδή, παπάγια, δαμάσκηνα, σμέουρα, ακτινίδιο και ανανάς.
Αποξηραμένα φρούτα (σύκα, σταφίδες, χουρμάς)
Σούπες γίνονται από εκχυλίσματα κρέατος ή ζωμό (όχι ο σπιτικός ζωμός)
Γαλακτοκομικά προϊόντα με προβιοτικά, όπως κρέμα γάλακτος, βουτυρόγαλα και γιαούρτι
Η καφεΐνη που βρίσκεται στη σοκολάτα και το κακάο. Ροφήματα, όπως ο
καφές, το τσάι και τα αναψυκτικά τύπου κόλα καθώς επίσης και ορισμένα
φάρμακα που περιέχουν καφεΐνη.
Η ασπαρτάμη και άλλες τεχνητές γλυκαντικές ουσίες
Ποια τυριά περιέχουν υψηλά επίπεδα σε τυραμίνη;
Τα ακόλουθα είδη τυριών έχουν αναφερθεί να είναι υψηλά σε τυραμίνη:

Μπλε τυριά
Brie
Τσένταρ
Φέτα
Gorgonzola
Μοτσαρέλα
Παρμεζάνα
Ελβετικά τυριά
Επεξεργασμένα τυριά
Άλλες τροφές πλούσιες σε τυραμίνη περιλαμβάνουν τα επεξεργασμένα κρέατα
(ζαμπόν, μπέικον, λουκάνικα κ.α.), ορισμένα όσπρια (φάβα, κουκιά,
ρεβίθια, φασόλια lima και pinto), τα κρεμμύδια, οι ελιές, τα τουρσιά, το
αβοκάντο, οι σταφίδες, οι κονσερβοποιημένες σούπες και τα καρύδια.

Τόνι Νζέιμ,
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

iator.gr