Πώς μπορεί να σε ωφελήσει το άγχος



Σύμφωνα με την Kathleen Gunthert, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο, το άγχος εκδηλώνεται όταν κάποιος αισθάνεται πως δεν υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στην πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει και στα μέσα που διαθέτει για αυτόν το σκοπό. Υπάρχουν δύο είδη άγχους, η δυσφορία, που σχετίζεται με το αρνητικό άγχος, όπως στην περίπτωση ενός χωρισμού, και το ευάγχος, δηλαδή το θετικό άγχος, όπως όταν ξεκινάς μια νέα δουλειά.
Το χρόνιο άγχος, που ορίζεται από τον Αμερικανικό Ψυχολογικό Σύλλογο (ΑΡΑ) ως «η φυσιολογική ή ψυχολογική απόκριση σε ένα παρατεταμένο εσωτερικό ή εξωτερικό στρεσογόνο γεγονός», συνδέεται με την ανθυγιεινή διατροφή, τα δερματικά προβλήματα, το μικρό μέγεθος του εγκεφάλου και την αυξημένη πιθανότητα εκδήλωσης άλλων χρόνιων παθήσεων.
Όμως, όπως δείχνουν τα ευρήματα έρευνας του 2013 που δημοσιεύθηκε στο Psychoneuroendocrinology, το άγχος σε μικρές δόσεις μπορεί να έχει και κάποιες θετικές επιδράσεις. Μέτρια επίπεδα καθημερινού, διαχειρίσιμου άγχους μπορούν να προσφέρουν προστασία από τις οξειδωτικές βλάβες, οι οποίες συνδέονται με τη γήρανση και τις ασθένειες.
Ακολουθούν μερικά πλεονεκτήματα του καλού άγχους.
Το άγχος ενισχύει τα κίνητρα
Ενώ το υπερβολικό άγχος μπορεί να κάνει κάποιον να νιώθει ότι πνίγεται και να μειώνει την προθυμία του να αναλάβει δράση, το λίγο άγχος μπορεί να λειτουργήσει αντίστροφα. Όπως εξηγεί η Gunthert, «το άγχος μιας επερχόμενης προθεσμίας μπορεί να μας βοηθήσει να συγκεντρωθούμε και να αφοσιωθούμε σε αυτό που κάνουμε, επειδή μας τελειώνει ο χρόνος.»
Το άγχος καλλιεργεί την ανθεκτικότητα και την ανάπτυξη
Μπορεί κάποιες φορές το άγχος να φαντάζει τραγικό, αλλά ενίοτε ωθεί τους ανθρώπους να βρουν λύση στα προβλήματα που τους απασχολούν, και τελικά αποκτούν αυτοπεποίθηση και δεξιότητες που είναι σημαντικές για τις μελλοντικές εμπειρίες στη ζωή. Έτσι, σύμφωνα με τον Peter Vitaliano, καθηγητή ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, με ανεπτυγμένη ανθεκτικότητα και αυτοπεποίθηση, οι άνθρωποι αισθάνονται ότι απειλούνται λιγότερο και νιώθουν ότι έχουν τον έλεγχο των καταστάσεων οποιαδήποτε στιγμή. Επιπλέον, όπως λέει η Allison Berwald, κοινωνική λειτουργός, χρησιμοποιώντας το άγχος για να υπερνικήσει κανείς τους φόβους του, θα αισθάνεται πιο έτοιμος να τους αντιμετωπίσει και πάλι στο μέλλον, αφού θα έχει ήδη αποκτήσει αυτή την εμπειρία.
Το άγχος δημιουργεί δεσμούς
Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα πλεονεκτήματα του άγχους είναι ότι βοηθά στη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων, που συμβάλλουν στη γενικότερη υγεία του ατόμου. Όταν οι άνθρωποι νιώθουν ότι τους αγαπάνε και τους καταλαβαίνουν, νιώθουν λιγότερο μόνοι και παραγκωνισμένοι. Μιλώντας για τα προβλήματά σου σε άλλους χτίζεται το αίσθημα της συμπόνιας και στη συνέχεια κανείς νιώθει καλύτερα, επειδή μπορεί να ταυτιστεί με τις δυσκολίες που περνά και ο άλλος. Έτσι δημιουργείται μια θετική εμπειρία από μια αρνητική. Σύμφωνα με τη  Gunthert, «η επικοινωνία με τους φίλους και την οικογένεια δημιουργεί στενότερες σχέσεις. Οι περισσότερες από τις σχέσεις μας με φίλους και οικογένεια δεν θα ήταν οι ίδιες αν δεν τους είχαμε ανοιχτεί και δεν μας είχαν στηρίξει στα δύσκολα.»
Το άγχος είναι κομμάτι της ζωής
Μια ζωή χωρίς άγχος δεν είναι απαραίτητα και καλύτερη. Ας αναλογιστούμε έναν μεταπτυχιακό φοιτητή. Η διαδικασία έγκρισης της αίτησής του ενέχει πολύ ανταγωνισμό, ο φόρτος εργασίας είναι απαιτητικός και μετά την αποφοίτηση, το πέρασμα από την ακαδημαϊκή κοινότητα στον επαγγελματικό κόσμο είναι μια εκ νέου διαδικασία μάθησης. Παρόλα αυτά, στο τέλος, μπορεί να είναι περήφανος για όσα κατάφερε. Όπως λέει η Gunthert, «όλα όσα είμαστε περήφανοι και μας κάνουν χαρούμενους απαιτούσαν σκληρή δουλειά. Αν αφαιρέσουμε από αυτές τις στιγμές το άγχος, θα αφαιρέσουμε και τον νόημα της ζωής.»

Πηγή: Time

newpost.gr