Ξυλιτόλη: Τα οφέλη του γλυκαντικού








Η ζάχαρη μπορεί να είναι το μόνο πιο ανθυγιεινό συστατικό στη σύγχρονη διατροφή.
Για το λόγο αυτό, γλυκαντικά χωρίς ζάχαρη, όπως η ξυλιτόλη, γίνονται δημοφιλή.
Η ξυλιτόλη φαίνεται και έχει γεύση σαν ζάχαρη, αλλά έχει λιγότερες θερμίδες και δεν αυξάνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.
Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι έχει διάφορα σημαντικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της οδοντικής υγείας.
Αυτό το άρθρο εξετάζει την ξυλιτόλη και τις επιπτώσεις στην υγεία.

Τι είναι η ξυλιτόλη;

Η ξυλιτόλη κατηγοριοποιείται ως αλκοόλη σακχάρου.
Χημικά, οι αλκοόλες σακχάρου συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά των μορίων του σακχάρου και των μορίων αλκοόλης. Η δομή τους, τους επιτρέπει να διεγείρουν τους υποδοχείς γεύσης για γλυκύτητα στη γλώσσα σας.
Η ξυλιτόλη βρίσκεται σε μικρές ποσότητες σε πολλά φρούτα και λαχανικά και επομένως θεωρείται φυσική. Οι άνθρωποι παράγουν ακόμη και μικρές ποσότητες από αυτό μέσω του φυσιολογικού μεταβολισμού.
Είναι ένα συνηθισμένο συστατικό σε τσίxλες χωρίς ζάχαρη, καραμέλες, τρόφιμα φιλικά προς το διαβήτη και προϊόντα στοματικής φροντίδας.
Η ξυλιτόλη έχει παρόμοια γλυκύτητα με την κανονική ζάχαρη, αλλά περιέχει 40% λιγότερες θερμίδες:
Επιτραπέζια ζάχαρη: 4 θερμίδες ανά γραμμάριο
Ξυλιτόλη: 2,4 θερμίδες ανά γραμμάριο
Η ξυλιτόλη που αγοράστηκε από το κατάστημα εμφανίζεται ως λευκή κρυσταλλική σκόνη.
Δεδομένου ότι η ξυλιτόλη είναι ένα εκλεπτυσμένο γλυκαντικό, δεν περιέχει βιταμίνες, μέταλλα ή πρωτεΐνες. Με αυτή την έννοια, παρέχει μόνο κενές θερμίδες.
Η ξυλιτόλη μπορεί να υποστεί επεξεργασία από δέντρα όπως η σημύδα ή τη φυτική ίνα που ονομάζεται ξυλάνη.
Παρόλο που οι αλκοόλες σακχάρων είναι τεχνικά υδατάνθρακες, οι περισσότεροι από αυτούς δεν αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και ως εκ τούτου δεν καταλογίζονται ως καθαροί υδατάνθρακες, καθιστώντας τους δημοφιλή γλυκαντικά σε προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες.
Οι αλκοόλες ζάχαρης είναι ασφαλείς για άτομα με εθισμό στο αλκοόλ..
Η ξυλιτόλη είναι αλκοόλη σακχάρου που απαντάται φυσικά σε μερικά φυτά. Αν και φαίνεται και έχει γεύση σαν ζάχαρη, έχει 40% λιγότερες θερμίδες.
Η ξυλιτόλη έχει δείκτη πολύ χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και δεν προκαλεί σάκχαρο.
Μία από τις αρνητικές επιπτώσεις της προσθήκης ζάχαρης - και του σιροπιού καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη - είναι ότι μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και ινσουλίνης.
Λόγω των υψηλών επιπέδων φρουκτόζης, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε αντίσταση στην ινσουλίνη και σε πολλαπλά μεταβολικά προβλήματα όταν καταναλώνονται σε υπερβολική ποσότητα.
Ωστόσο, η ξυλιτόλη περιέχει μηδενική φρουκτόζη και έχει αμελητέες επιδράσεις στο σάκχαρο του αίματος και την ινσουλίνη.
Επομένως, καμία από τις βλαβερές συνέπειες της ζάχαρης δεν ισχύει για την ξυλιτόλη.
Ο γλυκαιμικός δείκτης (GI) της ξυλιτόλης - ένα μέτρο για το πόσο γρήγορα μια τροφή αυξάνει το σάκχαρο του αίματος - είναι μόνο 7, ενώ στην  ζάχαρη είναι 60-70.
Μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως ένα γλυκαντικό φιλικό προς την απώλεια βάρους, καθώς περιέχει 40% λιγότερες θερμίδες από τη ζάχαρη.
Για τα άτομα με διαβήτη, προδιαβήτη, παχυσαρκία ή άλλα μεταβολικά προβλήματα, η ξυλιτόλη είναι μια εξαιρετική εναλλακτική λύση στη ζάχαρη.
Αν και οι αντίστοιχες μελέτες σε ανθρώπους δεν είναι διαθέσιμες επί του παρόντος, οι μελέτες σε αρουραίους δείχνουν ότι η ξυλιτόλη μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα του διαβήτη, να μειώσει το λίπος της κοιλιάς και ακόμη και να αποτρέψει την αύξηση του σωματικού βάρους σε μια δίαιτα.

Η ξυλιτόλη ενισχύει την οδοντική υγεία

Πολλοί οδοντίατροι συστήνουν τη χρήση αφεψήματος γλυκαντικής ξυλιτόλης - και για καλό λόγο.
Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η ξυλιτόλη ενισχύει την υγεία των δοντιών και βοηθά στην πρόληψη της φθοράς των δοντιών.
Ένας από τους κύριους παράγοντες κινδύνου για τη φθορά των δοντιών είναι ένα στοματικό βακτήριο που ονομάζεται Streptococcus mutans. Αυτά είναι τα βακτήρια που είναι πιο υπεύθυνα για την πλάκα.
Αν και κάποια πλάκα στα δόντια σας είναι φυσιολογική, η υπερβολική πλάκα ενθαρρύνει το ανοσοποιητικό σας σύστημα να προσβάλει τα βακτήρια σε αυτό. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονώδεις ασθένειες των ούλων όπως η ουλίτιδα.
Αυτά τα βακτήρια από το στόμα τρέφονται με γλυκόζη από τα τρόφιμα, αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ξυλιτόλη. Ως εκ τούτου, η αντικατάσταση της ζάχαρης με ξυλιτόλη μειώνει το διαθέσιμο καύσιμο για τα επιβλαβή βακτήρια.
Μετά την απορρόφηση της ξυλιτόλης, δεν είναι σε θέση να πάρουν τη γλυκόζη - πράγμα που σημαίνει ότι η πορεία παραγωγής τους είναι φραγμένη και καταλήγουν να πεθαίνουν.
Με άλλα λόγια, όταν μασάτε το κόμμι με ξυλιτόλη ή το χρησιμοποιείτε ως γλυκαντικό, τα επιβλαβή βακτήρια στο στόμα σας λιμοκτονούν μέχρι θανάτου.Σε μία μελέτη, η τσίχλα με ξυλιτόλη μείωσε τα επίπεδα των κακών βακτηρίων κατά 27-75%, ενώ τα φιλικά επίπεδα βακτηρίων παρέμειναν σταθερά.
Μελέτες σε ζώα υποδεικνύουν επίσης ότι η ξυλιτόλη μπορεί να αυξήσει την απορρόφηση του ασβεστίου στο πεπτικό σας σύστημα, προστατεύοντας από την οστεοπόρωση και ενισχύοντας τα δόντια σας.
Ανθρώπινες μελέτες αποδεικνύουν ότι η ξυλιτόλη - είτε αντικαθιστώντας τη ζάχαρη είτε προσθέτοντάς την στη διατροφή σας - μπορεί να μειώσει τις κοιλότητες και τη φθορά των δοντιών κατά 30-85%.
Επειδή η φλεγμονή είναι η ρίζα πολλών χρόνιων παθήσεων, η μείωση της φλεγμονής ι των ούλων θα μπορούσε να έχει οφέλη και για το υπόλοιπο σώμα σας.
Η ξυλιτόλη μειώνει τις λοιμώξεις των αυτιών.
Το στόμα, η μύτη και τα αυτιά σας είναι όλα συνδεδεμένα.
Ως εκ τούτου, τα βακτήρια που ζουν στο στόμα μπορεί να καταλήξουν να προκαλούν λοιμώξεις του αυτιού - ένα κοινό πρόβλημα στα παιδιά.
Αποδεικνύεται ότι η ξυλιτόλη μπορεί να «σκοτώσει» μερικά από αυτά τα βακτήρια με τον ίδιο τρόπο που λιπαίνει βακτήρια που παράγουν πλάκες.
Μία μελέτη σε παιδιά με επαναλαμβανόμενες μολύνσεις στα αυτιά παρατήρησε ότι η καθημερινή χρήση τσίχλας με γλυκαντική ξυλιτόλη μείωσε το ποσοστό μόλυνσης κατά 40%.
Η ξυλιτόλη καταπολεμά επίσης τον Candida albicans, που οποία μπορεί να οδηγήσει σε λοιμώξεις candida. Η ξυλιτόλη μειώνει την ικανότητα του μύκητα να κολλάει στις επιφάνειες, βοηθώντας έτσι στην πρόληψη της μόλυνσης.

Άλλα πιθανά οφέλη για την υγεία

Το κολλαγόνο είναι η πιο άφθονη πρωτεΐνη στο σώμα σας, που βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στο δέρμα και στους συνδετικούς ιστούς.
Μερικές μελέτες σε αρουραίους συνδέουν την ξυλιτόλη με αυξημένη παραγωγή κολλαγόνου, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των επιδράσεων της γήρανσης στο δέρμα σας.
Η ξυλιτόλη μπορεί επίσης να προστατεύει από την οστεοπόρωση, καθώς οδηγεί σε αυξημένο όγκο οστού και περιεκτικότητα σε μέταλλα, σε αρουραίους.
Λάβετε υπόψη ότι απαιτούνται μελέτες σε ανθρώπους για την επιβεβαίωση αυτών των οφελών. Η ξυλιτόλη τροφοδοτεί επίσης τα φιλικά βακτηρίδια στο έντερο, ενεργώντας ως διαλυτή ίνα και βελτιώνοντας την πεπτική σας υγεία.
Η ξυλιτόλη είναι ιδιαίτερα τοξική στα σκυλιά
Σε ανθρώπους, η ξυλιτόλη απορροφάται αργά και δεν έχει μετρήσιμη επίδραση στην παραγωγή ινσουλίνης.
Ωστόσο, το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί για τα σκυλιά.
Όταν τα σκυλιά τρώνε ξυλιτόλη, το σώμα τους αρχίζει να παράγει μεγάλες ποσότητες ινσουλίνης.
Στη συνέχεια τα κύτταρα του σκύλου αρχίζουν να απορροφούν τη γλυκόζη από την κυκλοφορία του αίματος, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε υπογλυκαιμία ή χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, ακόμη και στο θάνατο.
Η ξυλιτόλη μπορεί επίσης να έχει επιβλαβείς επιδράσεις στη λειτουργία του ήπατος σε σκύλους, με υψηλές δόσεις που προκαλούν ηπατική ανεπάρκεια.
Χρειάζεται μόνο 0,1 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους για έναν σκύλο που θα επηρεαστεί, οπότε ένα τσιουάουα των 3 κιλών θα αρρωστήσει από το να φάει μόλις 0,3 γραμμάρια ξυλιτόλης. Αυτό είναι μικρότερο από το ποσό που περιέχεται σε ένα μόνο κομμάτι τσίχλας.
Αν έχετε ένα σκυλί, φυλάξτε την ξυλιτόλη με ασφάλεια ή βγάλτε την από το σπίτι σας εντελώς. Αν πιστεύετε ότι ο σκύλος σας έφαγε κατά λάθος ξυλιτόλη, πάρτε το αμέσως στον κτηνίατρό σας.
Ως γλυκαντικό, η ξυλιτόλη είναι μια εξαιρετική επιλογή.
Ενώ ορισμένα γλυκαντικά μπορούν να προκαλέσουν κινδύνους για την υγεία, μελέτες δείχνουν ότι η ξυλιτόλη έχει πραγματικά οφέλη για την υγεία.
Δεν αυξάνει το σάκχαρο του αίματος ή την ινσουλίνη, στερεί τα βακτήρια που παράγουν πλάκα στο στόμα σας και τροφοδοτεί φιλικά μικρόβια στο πεπτικό σας σύστημα.
Αν ψάχνετε για μια πιο υγιεινή εναλλακτική λύση σε τακτική ζάχαρη, δώστε στην ξυλιτόλη μια δοκιμή.

iatronet.gr