Τροφές που μειώνουν τον κίνδυνο για καρκίνο



Αυτό που τρώτε μπορεί να επηρεάσει σημαντικά πολλές πτυχές της υγείας σας, συμπεριλαμβανομένου του κινδύνου εμφάνισης χρόνιων παθήσεων όπως καρδιοπάθειες, διαβήτης και καρκίνος.
Η ανάπτυξη του καρκίνου, ιδιαίτερα, έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζεται έντονα από τη διατροφή σας.
Πολλά τρόφιμα περιέχουν ευεργετικές ενώσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση της ανάπτυξης του καρκίνου.
Υπάρχουν επίσης αρκετές μελέτες που δείχνουν ότι η υψηλότερη πρόσληψη ορισμένων τροφίμων μπορεί να σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο για την ασθένεια.
Αυτό το άρθρο θα εμβαθύνει στην έρευνα και θα εξετάσουμε τα τρόφιμα που μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο καρκίνου.

Μπρόκολα

Το μπρόκολο περιέχει σουλφοραφάνη, μια φυτική ένωση που βρίσκεται στα σταυρανθή λαχανικά και μπορεί να έχει ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες.
Μια μελέτη με δοκιμαστικό σωλήνα έδειξε ότι η σουλφοραφάνη μείωσε το μέγεθος και τον αριθμό των καρκινικών κυττάρων του μαστού έως και 75%.
Παρομοίως, μια μελέτη σε ζώα διαπίστωσε ότι η θεραπεία με σουλφοραφάνη βοήθησε στη θανάτωση των καρκινικών κυττάρων του προστάτη και στη μείωση του όγκου του όγκου κατά περισσότερο από 50% .
Μερικές μελέτες έχουν επίσης διαπιστώσει ότι μια υψηλότερη πρόσληψη λαχανικών σταυροειδών όπως το μπρόκολο μπορεί να συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου.
Μια ανάλυση 35 μελετών έδειξε ότι η κατανάλωση περισσότερων σταυροειδών λαχανικών συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου.
Ωστόσο, λάβετε υπόψη ότι η διαθέσιμη έρευνα δεν έχει εξετάσει άμεσα το πώς το μπρόκολο μπορεί να επηρεάσει τον καρκίνο στους ανθρώπους.
Αντίθετα, περιορίστηκε σε δοκιμαστικούς σωλήνες, σε ζώα και σε μελέτες παρατήρησης που είτε ερεύνησαν τις επιδράσεις των σταυροειδών λαχανικών, είτε τα αποτελέσματα μίας συγκεκριμένης ένωσης στο μπρόκολο. Έτσι, απαιτούνται περισσότερες μελέτες.

Φασόλια

Τα φασόλια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, κάτι που ορισμένες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από τον καρκίνο του παχέος εντέρου.
Μια μελέτη παρακολούθησε 1.905 ανθρώπους με ιστορικό όγκων του παχέος εντέρου και διαπίστωσε ότι όσοι κατανάλωναν περισσότερο μαγειρεμένα, αποξηραμένα φασόλια έτειναν να έχουν μειωμένο κίνδυνο υποτροπής του όγκου.
Μια μελέτη σε ζώα διαπίστωσε επίσης ότι η σίτιση αρουραίων με μαύρα φασόλια, ενώ στη συνέχεια τους προκλήθηκε τεχνητά καρκίνος του παχέος εντέρου,  εμποδίζει την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων έως και 75%.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η κατανάλωση μερικών μερίδων φασολιών κάθε εβδομάδα μπορεί να αυξήσει την πρόσληψη ινών και να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης καρκίνου.
Ωστόσο, η τρέχουσα έρευνα περιορίζεται σε μελέτες σε ζώα και έρευνες που δείχνουν συσχετισμό αλλά όχι αιτιώδη συνάφεια. Απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να εξεταστεί αυτό στον άνθρωπο.

Μούρα

Τα μούρα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ανθοκυάνες, φυτικές χρωστικές ουσίες που έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και μπορεί να σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου.
Σε μια ανθρώπινη μελέτη, 25 άτομα με καρκίνο του παχέος εντέρου υποβλήθηκαν σε θεραπεία με εκχύλισμα μύρτιλου για επτά ημέρες, η οποία βρέθηκε να μειώνει την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων κατά 7%.
Σε μια άλλη μικρή μελέτη δόθηκαν μαύρα σμέουρα με λυοφιλοποίηση σε ασθενείς με καρκίνο του στόματος και φάνηκε ότι μειώνουν τα επίπεδα ορισμένων σημείων που σχετίζονται με την πρόοδο του καρκίνου.
Μια μελέτη σε ζώα διαπίστωσε ότι η χορήγηση σε αρουραίους λυοφιλοποιημένων μαύρων σμέουρων μείωσε την εμφάνιση οισοφαγικού όγκου έως και 54% και μείωσε τον αριθμό των όγκων κατά έως και 62%.
Παρομοίως, μια άλλη μελέτη σε ζώα έδειξε ότι δόθηκε στους αρουραίους ένα εκχύλισμα μούρων που αναστέλλει διάφορους βιοδείκτες καρκίνου.
Με βάση αυτά τα ευρήματα, συμπεριλαμβανομένης μιας μερίδας ή δύο, μούρων στη διατροφή σας κάθε μέρα μπορεί να βοηθήσει στην αναστολή της ανάπτυξης του καρκίνου.
Λάβετε υπόψη σας ότι πρόκειται για μελέτες σε ζώα και παρατηρήσεις που εξετάζουν τις επιπτώσεις μιας συμπυκνωμένης δόσης εκχυλίσματος μούρων και απαιτείται περισσότερη ανθρώπινη έρευνα.

Κανέλα

Η κανέλα είναι γνωστή για τα οφέλη στην υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητάς της να μειώνει το σάκχαρο του αίματος και να διευκολύνει τη φλεγμονή.
Επιπλέον, μερικές μελέτες με δοκιμαστικούς σωλήνες και με ζώα έχουν βρει ότι η κανέλα μπορεί να βοηθήσει στην παρεμπόδιση της εξάπλωσης των καρκινικών κυττάρων. Μια μελέτη δοκιμαστικών σωλήνων διαπίστωσε ότι το εκχύλισμα κανέλας ήταν σε θέση να μειώσει την εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων και να προκαλέσει το θάνατό τους.
Μια άλλη μελέτη δοκιμαστικών σωλήνων έδειξε ότι το αιθέριο έλαιο κανέλας κατέστειλε την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων της κεφαλής και του τραχήλου και επίσης μείωσε σημαντικά το μέγεθος του όγκου.
Μια μελέτη σε ζώα έδειξε επίσης ότι το εκχύλισμα κανέλας προκάλεσε κυτταρικό θάνατο σε κύτταρα όγκου και επίσης μείωσε την ανάπτυξη όγκων.
1 / 2-1 κουταλάκι του γλυκού κανέλα (2 έως 4 γραμμάρια) στη διατροφή σας ανά ημέρα μπορεί να είναι ευεργετικό στην πρόληψη του καρκίνου και μπορεί να συνοδεύεται άλλα οφέλη, όπως μειωμένο σάκχαρο στο αίμα και μειωμένη φλεγμονή.
Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να κατανοηθεί πώς η κανέλα μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του καρκίνου στους ανθρώπους.

Καρύδια

Έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι η κατανάλωση καρυδιών μπορεί να συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου.
Για παράδειγμα, μια μελέτη εξέτασε τη διατροφή των 19.386 ατόμων και διαπίστωσε ότι η κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας καρπών με κέλυφος συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο.
Μια άλλη μελέτη παρακολούθησε 30.708 συμμετέχοντες για μέχρι 30 χρόνια και διαπίστωσε ότι η κατανάλωση καρυδιών τακτικά συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου και του ενδομητρίου.
Άλλες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι συγκεκριμένοι τύποι καρπών με κέλυφος μπορεί να συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου.
Για παράδειγμα, τα καρύδια Βραζιλίας έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε σελήνιο, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από τον καρκίνο του πνεύμονα σε άτομα με χαμηλή κατάσταση σεληνίου.
Παρομοίως, μία μελέτη σε ζώα έδειξε ότι τα ποντίκια που τρέφονται με πτηνά μείωσαν τον ρυθμό ανάπτυξης των καρκινικών κυττάρων του μαστού κατά 80% και τον αριθμό των όγκων κατά 60%.
Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες μελέτες στον άνθρωπο για να καθοριστεί εάν οι καρποί με κέλυφος είναι υπεύθυνοι για αυτή τη σχέση ή αν εμπλέκονται άλλοι παράγοντες.

Ελαιόλαδο

Το ελαιόλαδο είναι γεμάτο με οφέλη για την υγεία, για αυτό δεν είναι περίεργο ότι είναι ένα από τα βασικά συστατικά της μεσογειακής διατροφής.
Αρκετές μελέτες έχουν ακόμη διαπιστώσει ότι  υψηλότερη πρόσληψη ελαιόλαδου μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από τον καρκίνο.
Μια μαζική ανασκόπηση, η οποία αποτελείται από 19 μελέτες, έδειξε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν τη μεγαλύτερη ποσότητα ελαιόλαδου είχαν μικρότερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού και καρκίνο του πεπτικού συστήματος από εκείνους με τη χαμηλότερη πρόσληψη.
Μια άλλη μελέτη εξέτασε τα ποσοστά καρκίνου σε 28 χώρες σε όλο τον κόσμο και διαπίστωσε ότι οι περιοχές με υψηλότερη πρόσληψη ελαιόλαδου είχαν μειωμένα ποσοστά καρκίνου του παχέος εντέρου.
 Μπορείτε να το ψεκάσετε πάνω από σαλάτες και μαγειρεμένα λαχανικά ή να το χρησιμοποιήσετε στις μαρινάδες σας για κρέας, ψάρι ή πουλερικά.

Αν και αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να υπάρξει συσχέτιση μεταξύ της πρόσληψης ελαιόλαδου και του καρκίνου, είναι πιθανό να εμπλακούν και άλλοι παράγοντες. Απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να εξετάσουμε τις άμεσες επιπτώσεις του ελαιόλαδου στον καρκίνο στους ανθρώπους.

iatronet.gr