5 πιθανές παρενέργειες των προβιοτικών



Τα προβιοτικά είναι ζωντανά βακτήρια και ζύμες που παρέχουν οφέλη για την υγεία όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες.
Μπορούν να ληφθούν ως συμπληρώματα ή να καταναλωθούν φυσικά μέσω ζυμωμένων τροφίμων όπως το γιαούρτι, το κεφίρ, το λάχανο.
Τα οφέλη για την υγεία των προβιοτικών συμπληρωμάτων και των τροφίμων είναι καλά τεκμηριωμένα, συμπεριλαμβανομένου του χαμηλότερου κινδύνου λοιμώξεων, της βελτιωμένης πέψης και ακόμη και του μειωμένου κινδύνου για ορισμένες χρόνιες παθήσεις.
Ενώ υπάρχουν πολλά οφέλη για την υγεία που συνδέονται με τη λήψη προβιοτικών, μπορεί επίσης να υπάρξουν παρενέργειες. Οι περισσότερες από αυτές είναι μικρές και επηρεάζουν μόνο ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού.
Ωστόσο, μερικοί άνθρωποι με σοβαρές ασθένειες ή κατεσταλμένο ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να εμφανίσουν πιο σοβαρές επιπλοκές.
Αυτό το άρθρο εξετάζει τις πιο συχνές παρενέργειες των προβιοτικών και πώς μπορούν να μειωθούν.

Μπορούν να προκαλέσουν δυσάρεστα συμπτώματα στο πεπτικό

Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι δεν παρουσιάζουν παρενέργειες, η πιο συχνά αναφερόμενη αντίδραση σε βακτήρια με βάση τα προβιοτικά συμπληρώματα είναι μια προσωρινή αύξηση των αερίων και του φουσκώματος.
Εκείνοι που λαμβάνουν προβιοτικά με βάση τη ζύμη μπορεί να εμφανίσουν δυσκοιλιότητα και αυξημένη δίψα.
Δεν είναι γνωστό ακριβώς γιατί κάποιοι άνθρωποι εμφανίζουν αυτές τις ανεπιθύμητες ενέργειες, αλλά συνήθως υποχωρούν μετά από μερικές εβδομάδες συνεχούς χρήσης.
Για να μειώσετε την πιθανότητα ανεπιθύμητων ενεργειών, ξεκινήστε με μια μικρή δόση προβιοτικών και σιγά-σιγά αυξήστε την πλήρη δοσολογία για μερικές εβδομάδες. Αυτό μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να προσαρμοστεί.
Εάν οι ανεπιθύμητες ενέργειες συνεχίζονται για περισσότερο από μερικές εβδομάδες, σταματήστε να παίρνετε το προβιοτικό και συμβουλευτείτε έναν γιατρό.

Οι αμίνες στα προβιοτικά τρόφιμα μπορεί να προκαλέσουν πονοκεφάλους

Μερικά πλούσια σε προβιοτικά τρόφιμα, όπως το γιαούρτι και το λάχανο  περιέχουν βιογενείς αμίνες.
Οι βιογενείς αμίνες είναι ουσίες που σχηματίζονται όταν τα τρόφιμα που περιέχουν πρωτεΐνες είναι παλαιωμένα ή έχουν υποστεί ζύμωση από βακτηρίδια.
Οι πιο κοινές αμίνες που βρίσκονται σε πλούσια σε προβιοτικά τρόφιμα περιλαμβάνουν ισταμίνη, τυραμίνη, τρυπταμίνη και φαινυλαιθυλαμίνη.
Οι αμίνες μπορούν να διεγείρουν το κεντρικό νευρικό σύστημα, να αυξήσουν ή να μειώσουν τη ροή του αίματος και μπορεί να προκαλέσουν πονοκεφάλους σε άτομα ευαίσθητα στην ουσία.
Μία μελέτη διαπίστωσε ότι η χαμηλή ισταμίνη στα διαιτολόγια μείωσε τους πονοκεφάλους στο 75% των συμμετεχόντων. Ωστόσο, μια επισκόπηση 10 ελεγχόμενων μελετών δεν διαπίστωσε σημαντική επίδραση των διατροφικών αμινών στους πονοκεφάλους.
Απαιτούνται περισσότερες έρευνες για να καθοριστεί εάν οι αμίνες μπορούν ή όχι να προκαλέσουν άμεσους πονοκεφάλους ή ημικρανίες σε μερικούς ανθρώπους.
Η τήρηση ενός ημερολογίου τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων τυχόν συμπτωμάτων κεφαλαλγίας που ενδέχεται να αντιμετωπίσετε, μπορεί να σας βοηθήσει να διευκρινίσετε εάν τα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση είναι προβληματικά για σας.
Εάν τα πλούσια σε προβιοτικά τρόφιμα πυροδοτούν τα συμπτώματά σας, ένα άλλο προβιοτικό μπορεί να είναι μια καλύτερη επιλογή.

Μερικά στελέχη μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα ισταμίνης

Μερικά βακτηριακά στελέχη που χρησιμοποιούνται σε προβιοτικά συμπληρώματα μπορούν να παράγουν ισταμίνη μέσα στην πεπτική οδό των ανθρώπων.
Η ισταμίνη είναι ένα μόριο που κανονικά παράγεται από το ανοσοποιητικό σας σύστημα όταν ανιχνεύει μια απειλή.
Όταν τα επίπεδα ισταμίνης αυξάνονται, τα αιμοφόρα αγγεία διαστέλλονται για να φέρουν περισσότερο αίμα στην πληγείσα περιοχή. Τα αγγεία επίσης γίνονται πιο διαπερατά έτσι ώστε τα ανοσοκύτταρα να μπορούν εύκολα να εισέλθουν στον σχετικό ιστό για την καταπολέμηση οποιωνδήποτε παθογόνων.
Αυτή η διαδικασία δημιουργεί ερυθρότητα και πρήξιμο στην πληγείσα περιοχή και μπορεί επίσης να προκαλέσει συμπτώματα αλλεργίας όπως φαγούρα, δακρύρροια, ρινική καταρροή ή αναπνευστική δυσχέρεια.
Κανονικά, η ισταμίνη που παράγεται στο πεπτικό σας σύστημα αποδομείται φυσικά από ένα ένζυμο που ονομάζεται διαμινοξειδάση (DAO). Αυτό το ένζυμο αναστέλλει τα επίπεδα ισταμίνης από την επαρκή αύξηση ώστε να προκαλέσουν συμπτώματα.
Ωστόσο, μερικοί άνθρωποι με δυσανεξία στην ισταμίνη δυσκολεύονται να καταστρέψουν σωστά την ισταμίνη στο σώμα τους, καθώς δεν παράγουν αρκετά DAO.
Η περίσσεια ισταμίνης στη συνέχεια απορροφάται μέσω της επένδυσης της εντερικής οδού και στην κυκλοφορία του αίματος, προκαλώντας συμπτώματα παρόμοια με μια αλλεργική αντίδραση.
Τα άτομα με δυσανεξία στην ισταμίνη πρέπει να αποφεύγουν τα τρόφιμα που περιέχουν υπερβολική ισταμίνη.
Θεωρητικά, μπορεί να επιθυμούν να επιλέξουν προβιοτικά συμπληρώματα που δεν περιέχουν βακτήρια που παράγουν ισταμίνη, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει έρευνα σε αυτόν τον συγκεκριμένο τομέα.
Ορισμένα προβιοτικά στελέχη που παράγουν ισταμίνη είναι τα Lactobacillus buchneri, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus hilgardii και Streptococcus thermophiles

Ορισμένα συστατικά μπορεί να προκαλέσουν ανεπιθύμητες αντιδράσεις

Τα άτομα με αλλεργίες ή δυσανεξίες θα πρέπει να διαβάσουν προσεκτικά τις ετικέτες των προβιοτικών συμπληρωμάτων, καθώς ενδέχεται να περιέχουν συστατικά στα οποία θα μπορούσαν να αντιδράσουν.
Για παράδειγμα, μερικά από τα συμπληρώματα περιέχουν αλλεργιογόνα όπως γαλακτοκομικά, αυγά ή σόγια.
Αυτά τα συστατικά πρέπει να αποφεύγονται από οποιονδήποτε είναι αλλεργικός, καθώς μπορεί να προκαλέσουν αλλεργική αντίδραση. Εάν χρειάζεται, διαβάστε προσεκτικά τις ετικέτες για να αποφύγετε αυτά τα συστατικά.
Ομοίως, τα προβιοτικά που βασίζονται σε ζύμη δεν πρέπει να λαμβάνονται από ανθρώπους με αλλεργίες ζύμης. Αντ 'αυτού, θα πρέπει να χρησιμοποιείται ένα προβιοτικό με βακτήρια.
Η ζάχαρη γάλακτος ή η λακτόζη χρησιμοποιείται επίσης σε πολλά προβιοτικά συμπληρώματα.
Ενώ οι μελέτες δείχνουν ότι τα περισσότερα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να ανεχθούν έως και 400 mg λακτόζης σε φάρμακα ή συμπληρώματα, έχουν αναφερθεί περιπτώσεις ανεπιθύμητων ενεργειών από προβιοτικά.
Επειδή ένας μικρός αριθμός ατόμων με δυσανεξία στη λακτόζη ενδέχεται να παρουσιάσει δυσάρεστα αέρια και φούσκωμα όταν καταναλώνει προβιοτικά που περιέχουν λακτόζη, μπορεί να θέλει να επιλέξει προϊόντα χωρίς λακτόζη.
Εκτός από το ότι περιέχουν ισχυρά προβιοτικά, ορισμένα συμπληρώματα περιέχουν επίσης πρεβιοτικά. Αυτές είναι ίνες φυτών που ο άνθρωπος δεν μπορεί να αφομοιώσει.  Οι πιο συνηθισμένοι τύποι είναι η λακτουλόζη, η ινουλίνη και διάφοροι ολιγοσακχαρίτες.
Όταν ένα συμπλήρωμα περιέχει αμφότερους προβιοτικούς μικροοργανισμούς και πρεβιοτικές ίνες, ονομάζεται συννοτικό.
Μερικοί άνθρωποι εμφανίζουν αέρια  και φούσκωμα όταν καταναλώνουν συννοτικό. Αυτοί που αντιμετωπίζουν αυτές τις ανεπιθύμητες ενέργειες μπορεί να θέλουν να επιλέξουν ένα συμπλήρωμα που δεν περιέχει πρεβιοτικά.

Μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο μόλυνσης σε μερικούς ανθρώπους

Τα προβιοτικά είναι ασφαλή για τη συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού, αλλά μπορεί να μην είναι η καλύτερη επιλογή για όλους.
Σε σπάνιες περιπτώσεις, τα βακτήρια ή οι ζύμες που βρίσκονται σε προβιοτικά μπορούν να εισέλθουν στην κυκλοφορία του αίματος και να προκαλέσουν λοιμώξεις σε ευαίσθητα άτομα. Σε εκείνους που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για λοίμωξη από προβιοτικά περιλαμβάνονται άτομα με κατεσταλμένο ανοσοποιητικό σύστημα, παρατεταμένες νοσηλείες, φλεβικούς καθετήρες ή εκείνοι που έχουν υποβληθεί σε πρόσφατες χειρουργικές επεμβάσεις.
Ωστόσο, ο κίνδυνος ανάπτυξης λοίμωξης είναι πολύ χαμηλός και δεν έχουν αναφερθεί σοβαρές λοιμώξεις σε κλινικές μελέτες του γενικού πληθυσμού.
Εκτιμάται ότι μόνο περίπου ένας στο ένα εκατομμύριο άνθρωποι που λαμβάνουν προβιοτικά που περιέχουν βακτήρια Lactobacilli θα αναπτύξουν λοίμωξη. Ο κίνδυνος είναι ακόμη μικρότερος για τα προβιοτικά με βάση τη ζύμη, ενώ μόνο ένας στους 5.6 εκατομμύρια χρήστες μολύνεται.
Όταν εμφανίζονται λοιμώξεις, συνήθως ανταποκρίνονται καλά στα παραδοσιακά αντιβιοτικά ή αντιμυκητιασικά. Ωστόσο, σε σπάνιες περιπτώσεις, σημειώθηκαν θάνατοι.
Η έρευνα προτείνει επίσης ότι τα άτομα με σοβαρή οξεία παγκρεατίτιδα δεν πρέπει να λαμβάνουν προβιοτικά, καθώς αυτό μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο θανάτου.

iatronet.gr