LDL χοληστερόλη: Ποια λιπαρά τη ρίχνουν και ποια την ανεβάζουν



Τελικά είναι το ελαιόλαδο η καλύτερη επιλογή για τη μείωση της LDL χοληστερόλης;


Πολυάριθμες επιστημονικές μελέτες έχουν καταπιαστεί κατά καιρούς με την επίδραση των λιπαρών στα επίπεδα της χοληστερόλης, τόσο της «κακής» LDL όσο και της «καλής» HDL. Οι περισσότερες από αυτές όμως τέσταραν κάθε φορά μόνο δύο πηγές λιπαρών, για παράδειγμα το ελαιόλαδο σε σχέση με το βούτυρο ή το ελαιόλαδο σε σχέση με το ηλιέλαιο.

hdl ldl

Σε γενικές γραμμές, είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών, όπως αυτά που βρίσκονται στο βούτυρο ή το λαρδί, με ακόρεστα, για παράδειγμα από το αβοκάντο και τους ξηρούς καρπούς, μειώνει την LDL χοληστερόλη, μέχρι τώρα όμως δεν είχε ερευνηθεί ποια πηγή λιπαρών έχει τη μεγαλύτερη θετική επίδραση συνολικά στην «κακή» χοληστερόλη.
Προκειμένου να δώσουν απάντηση στο ερώτημα αυτό, ερευνητές από τη Γερμανία, με επικεφαλής τον Δρ Λούκας Σουίνγκσακλ από το Γερμανικό Ινστιτούτο Ανθρώπινης Διατροφής, χρησιμοποίησαν μια πρωτοποριακή μέθοδο στατιστικής ανάλυσης που ονομάζεται μετα-ανάλυση δικτύου (network meta-analysis), η οποία επιτρέπει τη μελέτη τεράστιου όγκου δεδομένων μέσω άμεσων και έμμεσων συγκρίσεων.

Αντλώντας στοιχεία από 55 παλαιότερες μελέτες με θέμα την επίδραση διαφόρων τύπων λιπαρών στα επίπεδα των λιπιδίων του αίματος, οι ερευνητές ήταν σε θέση να συγκρίνουν ταυτόχρονα πολλές πηγές λιπαρών. Για παράδειγμα, μέσα από τη μετα-ανάλυση δικτύου οι ερευνητές συνέκριναν έμμεσα την επίδραση του βούτυρου και του ηλιέλαιου βάσει των ευρημάτων δύο κλινικών δοκιμών: μίας που εξέτασε το βούτυρο σε σχέση με το ελαιόλαδο και μίας που εξέτασε του ηλιέλαιο σε σχέση με το ελαιόλαδο.
«Η ομορφιά αυτής της μεθόδου» εξηγεί ο Δρ Σουίνγκσακλ «είναι ότι μας επιτρέπει να συγκρίνουμε ταυτόχρονα πολλές διαφορετικές παρεμβάσεις».
Οι ερευνητές μελέτησαν την επίδραση 13 διαφορετικών πηγών λιπαρών στα επίπεδα της LDL χοληστερόλης: καρθαμέλαιο, ηλιέλαιο, κραμβέλαιο, λινέλαιο, ελαιόλαδο, κανναβέλαιο, καλαμποκέλαιο, λάδι καρύδας, φοινικέλαιο, σογιέλαιο, βούτυρο, μοσχαρίσιο λίπος και λαρδί.
Από την ανάλυση προέκυψε ότι την πιο θετική επίδραση ως προς τη μείωση των επιπέδων της LDL χοληστερόλης έχουν το καρθαμέλαιο, το ηλιέλαιο, το κραμβέλαιο και το λινέλαιο.
Παραδόξως, το ελαιόλαδο δεν μπήκε στη λίστα με τις κορυφαίες επιλογές, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι είναι ανθυγιεινό ή ότι δεν ωφελεί την καρδιά. «Όσοι ζουν σε χώρες τις Μεσογείου πιθανότατα δεν είναι και πολύ ευχαριστημένοι με αυτά τα αποτελέσματα, καθώς θα προτιμούσαν να δουν το ελαιόλαδο στην κορυφή της λίστας, ωστόσο φαίνεται πως δεν ισχύει κάτι τέτοιο» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δρ Σουίνγκσακλ.
Στον αντίποδα, τα στερεά λίπη όπως το βούτυρο και το λαρδί φάνηκε να αποτελούν τη χειρότερη επιλογή όσον αφορά την «κακή» χοληστερόλη, προσθέτει ο ερευνητής.
Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται αναλυτικά στην επιθεώρηση Journal of Lipid Research.
Τα αυξημένα επίπεδα λιπιδίων όπως η χοληστερόλη, κατάσταση γνωστή ως δυσλιπιδαιμία, αποτελούν βασικό καρδιαγγειακό παράγοντα κινδύνου. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η καρδιοπάθεια και το εγκεφαλικό ευθύνονται για τον μεγαλύτερο αριθμό θανάτων παγκοσμίως εδώ και 15 χρόνια. Μόνο το 2016, 15,2 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχασαν τη ζωή τους λόγω τέτοιων καρδιαγγειακών επιπλοκών.

onmed.gr