Ποια σχέση έχει ο ύπνος με την κατάθλιψη;



Ο ύπνος παίζει κυρίαρχο ρόλο στη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας και η ελλιπής κάλυψη της ανάγκης μας για ύπνο και ξεκούραση ευθύνεται όχι μόνο για την μειωμένη απόδοση μας στις καθημερινές μας επαγγελματικές, κοινωνικές, οικογενειακές και προσωπικές υποχρεώσεις αλλά και στην εξασθένιση του οργανισμού μας και πολλών ζωτικών μας οργάνων.

Μια νέα έρευνα όμως έδειξε ότι ο ύπνος έχει μεγάλη σχέση και με την εμφάνιση της κατάθλιψης. Υποτίθεται ότι πρέπει να κοιμόμαστε επτά με εννιά ώρες την ημέρα, πόσοι όμως καταφέρνουμε να το πετύχουμε αυτό;

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η στέρηση έστω και μίας ώρας ύπνου σχετίζεται με μεγαλύτερο κίνδυνο εκδήλωσης συμπτωμάτων κατάθλιψης. Τα άτομα που δεν κοιμούνται αρκετά τείνουν να έχουν περισσότερες αρνητικές σκέψεις και αυτές οι σκέψεις σύμφωνα με τους ερευνητές αφήνουν έναν άνθρωπο εκτεθειμένο σε ψυχικές διαταραχές όπως το άγχος και η κατάθλιψη.

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Georgia οι άνθρωποι που στερούνται ύπνου έχουν 80% περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με κατάθλιψη.

Στην έρευνα συμμετείχαν 20.851 άνθρωποι που κλήθηκαν να περιγράψουν την καθημερινότητα τους. Ερωτήθηκαν πόσο συχνά είχαν αρνητικές σκέψεις και άλλα συμπτώματα όπως λύπη, άγχος, απελπισία και πόσες ώρες κοιμούνται καθημερινά.
Οι ερευνητές λαμβάνοντας υπόψιν και άλλους παράγοντες όπως την ηλικία, το εισόδημα, την δουλειά, την μόρφωση και την άσκηση κατέληξαν ότι ο ύπνος είναι από τις σημαντικότερες αιτίες κατάθλιψης ακόμη και σε ανθρώπους που στερούνταν μόνο μία ώρα ύπνου.

Επιστήμονες τώρα από το πανεπιστήμιο του Groningen έκαναν πειράματα σε ποντίκια για να δούνε πόσο επηρεάζεται ο εγκέφαλος από τον ύπνο.

Επέτρεψαν στα ποντίκια να κοιμούνται μόνο τέσσερις ώρες και παρατήρησαν πολλές χημικές και δομικές αλλαγές στον εγκέφαλο τους. Παρόμοιες μεταβολές στον εγκέφαλο τους έχουν και οι άνθρωποι που έχουν κατάθλιψη. Ο εγκέφαλος λόγω έλλειψης ύπνου σταματά να αντιδρά στην έκκριση ορμονών που ενεργοποιούν έντονες συναισθηματικές εκδηλώσεις.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η έλλειψη ύπνου για μικρό χρονικό διάστημα δεν είναι λόγος ανησυχίας και ούτε είναι δυνατόν να προκληθεί τόσο εύκολα κατάθλιψη όμως η συνεχόμενη στέρηση ύπνου και για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να επιδεινώσει τις ικανότητες του εγκεφάλου και να προκαλέσει άγχος και κατάθλιψη.

Γράφει η Κατερίνα Ζαγοραίου

kontasou.com