Πώς θα προστατεύσουμε γόνατα και αρθρώσεις;



Αν είστε από τους ανθρώπους που πιστεύουν ότι το τρέξιμο μπορεί να καταστρέψει τα γόνατά σας, ως άσκηση υψηλής έντασης, μάλλον ήρθε η ώρα να αναθεωρήσετε. Μάλιστα, υπάρχουν τρεις ήδη μελέτες μεγάλης κλίμακας που δείχνουν ότι η μακροχρόνια ενασχόληση με την έντονη γυμναστική δεν επηρεάζει την υγεία των αρθρώσεων της περιοχής—πόσο μάλλον, φαίνεται να την ενισχύει. Την ίδια στιγμή, όλοι μας ξέρουμε κάποιον που, έπειτα από αρκετό καιρό γυμναστικής, εμφάνισε προβλήματα στο γόνατο, άρα ποια είναι η αλήθεια;
Η αλήθεια είναι ότι τραυματισμοί μπορούν να υπάρξουν. Και τις περισσότερες φορές ευθυνόμαστε εμείς. Πιέζουμε υπερβολικά τον εαυτό μας, φοράμε τα λάθος παπούτσια, ή κάνουμε τις ασκήσεις μας λάθος. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να γυμναζόμαστε πάντα με κάποιον να μας επιβλέπει και να μας διορθώνει. Ας δούμε, όμως, λίγο πιο αναλυτικά, τι μπορεί να προκαλέσει πόνο στις περιοχές των ποδιών…

Γοφός, γόνατο, αστράγαλος, πέλμα

Μπορεί να είναι οστεοαρθρίτιδα, η πάθηση που συμβαίνει όταν οι χόνδροι των αρθρώσεων καταστρέφονται σταδιακά. Είναι αυτοάνοσο νόσημα, που δεν προκαλείται από το τρέξιμο.

Γοφός

Μπορεί να είναι θυλακίτιδα, που προκαλείται από φλεγμονές στους μικρούς θύλακες με υγρό που λιπαίνουν τους μύες  και τους τένοντες.

Γόνατο

Λογικά είναι πόνος της επιγονατίδας, αλλά μπορεί να είναι και φλεγμονή του τένοντα της περιοχής, και θα σας ενοχλεί περισσότερο όταν τρέχετε κατηφορικά. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να είναι ρήξη μηνίσκου, όπου οι χόνδροι γίνονται αδύναμοι, και οι κραδασμοί δεν απορροφούνται σωστά.

Αστράγαλος

Μπορεί να είναι τενοντίτιδα αχίλλειου, ίσως η πιο συνηθισμένη αιτία πόνου στην περιοχή, και προκαλείται από φλεγμονή του μεγαλύτερου τένοντα στον αστράγαλο. Εναλλακτικά, μπορεί να είναι διάστρεμμα, που προκαλείται από κάποια έντονη και απότομη κίνηση, τραυματίζοντας τους συνδέσμους της περιοχής.

Μεγάλο δάχτυλο του ποδιού

Πιθανότατα είναι κάλος. Μετά από συνεχή πίεση, η άρθρωση του μεγάλου δαχτύλου μπορεί να μετακινηθεί, να πρηστεί και να προκαλέσει ένα επίπονο εξόγκωμα.
Όσον αφορά το γόνατο, υπάρχουν διάφορα αίτια για τον πόνο. Μπορεί να υπάρχουν μυϊκές ανισορροπίες, με αποτέλεσμα η γυμναστική να γίνεται δύσκολη, και οι τραυματισμοί πιο πιθανοί. Άλλος ένας παράγοντας είναι τα γονίδια, χωρίς να είναι ξεκάθαρη η σχέση τους με τους τραυματισμούς. Γνωρίζουμε, όμως, ότι η αρθρίτιδα είναι – ως ένα σημείο – ζήτημα κληρονομικότητας. Ένας τελευταίος γνωστός παράγοντας είναι και το φύλο, καθώς γνωρίζουμε ότι οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από πόνους στα γόνατα, αλλά και εδώ δεν είναι απόλυτα γνωστό το γιατί.

Πώς θα προστατεύσουμε τις αρθρώσεις μας;


Αρχικά, είναι καλή ιδέα να παρατηρήσετε πόσα βήματα κάνετε το λεπτό. Σε γενικές γραμμές, πιστεύεται ότι είναι καλύτερο να κάνετε 160-190 βήματα το λεπτό. Μην αλλάξετε, όμως, τον τρόπο που το πέλμα σας αγγίζει το έδαφος. Είναι, επίσης, καλή ιδέα να ελέγξετε το τρέξιμό σας με ένα φυσιοθεραπευτή που ειδικεύεται στους δρομείς, καθώς θα καταλάβει αμέσως αν υπάρχουν προβλήματα, και θα σας προτείνει τι αλλαγές πρέπει να κάνετε, αν τις έχετε ανάγκη. Είναι απαραίτητο να αλλάξετε τα αθλητικά σας παπούτσια, αν είναι ακατάλληλα ή φθαρμένα, καθώς μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο τραυματισμού σε πολύ μεγάλο βαθμό. Τέλος, φροντίστε το πρόγραμμα γυμναστικής σας να έχει ποικιλία, και να μην επαναλαμβάνετε τις ίδιες ασκήσεις καθημερινά, ασκώντας περιττή πίεση στις ίδιες αρθρώσεις, και προσέξτε το βάρος σας. Τα επιπλέον κιλά ασκούν τεράστια πίεση στα γόνατα, κάνοντας τους τραυματισμούς πιο πιθανούς.

iatronet.gr