Αντιμετώπιση της ακράτειας με ασκήσεις Kegel



Ακράτεια και ασκήσεις Kegel
Πώς αξιολογούνται τα συμπτώματα της ακράτειας
Το πρώτο βήμα για τη θεραπεία της ακράτειας είναι ασφαλώς η επίσκεψή σας στον κατάλληλο ειδικευμένο γιατρό που έχει την ανάλογη εμπειρία και θα αναγνωρίσει τα συμπτώματα της ακράτειας. Ένας ουρογυναικολόγος έχει ειδίκευση στα θέματα που αφορούν στο ουροποιητικό σύστημα στις γυναίκες και προβλήματα χαλάρωσης πυελικού εδάφους.
Για να διαγνώσει το πρόβλημα, αρχικά ο ιατρός θα σας ρωτήσει για τα συμπτώματα που αντιμετωπίζετε και ποιο είναι το ιατρικό σας ιστορικό. Κατόπιν, θα εξακριβώσει ποιο ακριβώς είναι το είδος της ακράτειας που αντιμετωπίζετε. Έτσι, ενδέχεται ο ιατρός να σας ζητήσει να συμπληρώσετε ένα ημερολόγιο με το πότε αντιμετωπίζετε θέματα με την ουροδόχο κύστης σας για κάποιες ήμερες. Αυτά τα ημερολόγια μπορεί να φανερώσουν παράγοντες που θα βοηθήσουν στον καθορισμό του προβλήματος και την πιθανή αιτία των συμπτωμάτων (ενδέχεται πχ να είναι η υπερβολική πρόσληψη υγρών, η χρήση φαρμάκων, κάποιο πρόσφατο χειρουργείο ή και συγκεκριμένη ασθένεια). Συχνά, μπορείτε να ξεκινήσετε με τη διαδικασία της θεραπείας από την πρώτη κιόλας επίσκεψη.
Ο ιατρός μπορεί να σας αναθέσει να κρατήσετε ημερολόγιο για μια ημέρα ή περισσότερες—κάποιες φορές και περισσότερο από μία εβδομάδα ανάλογα και με την περίπτωση— ώστε να καταγράψετε πόσο συχνό είναι το πρόβλημα της ακράτειας ή κάθε πόσο έχετε την επιτακτική ανάγκη για ούρηση. Σε αυτό το ημερολόγιο θα πρέπει να καταγράφετε την κάθε ούρηση καθώς και την ποσότητας των ούρων κάθε ούρησης. Για τη μέτρηση της ποσότητας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ειδικό δοχείο. Επίσης, στο ίδιο ημερολόγιο, μπορείτε να καταγράφετε την ποσότητα πρόσληψης υγρών καθημερινά, καθώς και τις χρονικές στιγμές κατά τις οποίες υποφέρετε από συμπτώματα ακράτειας κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Εάν το ημερολόγιο και το ιατρικό ιστορικό σας δε λύσουν το πρόβλημα, θα υποδείξουν τουλάχιστον το είδος των εξετάσεων που χρειάζεστε.
Ο ιατρός κατόπιν θα προχωρήσει σε εξέταση για εύρεση ιατρικών καταστάσεων που προκαλούν ακράτεια. Επιπροσθετα, αδυναμία του πυελικού εδάφους που οδηγεί σε ακράτεια ίσως προκαλέσει συγχρόνως μια κατάσταση που όπως έχουμε αναφέρει σε άλλα σχετικά άρθρα ονομάζεται πρόπτωση μήτρας ή χαλάρωση του κόλπου. Για την πρόπτωση μήτρας μπορείτε να βρείτε αναλυτικά στοιχεία πατώντας στην εικόνα που ακολουθεί:
proptosi-mitras
Επίσης, ο ιατρός σας μπορεί να σας συστήσει και άλλες εξετάσεις:
-Ανάλυση ούρων
-Υπερηχογράφημα
-Κυστεοσκόπηση
-Ουροδυναμικός έλεγχος

Θεραπεία ακράτειας μέσω ασκήσεων Kegel

Μια συνηθισμένη μέθοδος για να αντιμετωπίσετε την ακράτεια περιλαμβάνει τις πολύ γνωστές ασκήσεις Kegel οι οποίες και βοηθούν στην ενδυνάμωση των μυών που βοηθούν στην συγκράτηση των ούρων και τον περιορισμό των συμπτωμάτων της ακράτειας.

Πώς κάνετε ασκήσεις Kegel

Το πρώτο βήμα για να εφαρμόσετε σωστά τις ασκήσεις Kegel είναι να βρείτε τους σωστούς μύες. Ένας τρόπος για να τους βρείτε είναι να φανταστείτε ότι κάθεστε σε μια καρέκλα και ουσιαστικά θέλετε να τραβήξετε προς το μέρος σας χρησιμοποιώντας τους μύες του κόλπου σας.
Προσπαθήστε όμως να μη σφίγγετε άλλους μύες την ίδια στιγμή. Προσέξτε για παράδειγμα να μη σφίξετε το στομάχι σας ή άλλους μύες στα πόδια, την κοιλιά ή τους γλουτούς. Το σφίξιμο των λανθασμένων μυών μπορεί να καταπονήσει περισσότερο τους μύες ελέγχου της ουροδόχου κύστης. Απλά λοιπόν σφίξτε τους πυελικούς μύες. Μην κρατάτε την αναπνοή σας και επίσης μην κάνετε εξάσκηση κατά τη διάρκεια της ούρησης.
Ιδανικότερα όμως θα ήταν να γίνει η εκτίμηση του κατά πόσο εκτελείται σωστά τις ασκήσεις από τον ειδικό πριν ξεκινήσετε.
Επαναλάβετε τις ασκήσεις Kegel αλλά προσπαθήστε να μην το παρακάνετε. Αρχικά, βρείτε ένα ήσυχο μέρος προκειμένου να εξασκηθείτε— π.χ. το μπάνιο ή το υπνοδωμάτιό σας—έτσι ώστε να επιτύχετε τη μέγιστη δυνατή συγκέντρωση. Σπρώξτε τους πυελικούς μύες και κρατηθείτε μετρώντας αντίστροφα από το 3. Έπειτα χαλαρώστε μετρώντας ξανά μέχρι το 3, και κάντε ένα σετ των δέκα επαναλήψεων. Μπορείτε να ξεκινήσετε να κάνετε τις ασκήσεις Kegel έχοντας ξαπλώσει κάτω. Αυτή είναι και η καλύτερη ουσιαστικά θέση γιατί δεν χρειάζεται καθόλου να πιέζετε ενάντια στην βαρύτητα. Όταν οι μύες σας ξεκινάνε να δυναμώσουν, τότε μπορείτε να κάνετε τις ασκήσεις και καθισμένες ή και όρθιες. Δουλεύοντας ενάντια στην βαρύτητα είναι σαν να προσθέτετε βάρος, άρα θα καταφέρετε να επιτύχετε και καλύτερα αποτελέσματα καθώς θα είναι πιο δύσκολη η εκγύμναση.
Ένα μεγάλο μυστικό είναι να έχετε υπομονή και να μην παρατήσετε στην αρχή. Χρειάζονται μόνο 5 λεπτά την ημέρα. Ίσως να μην αισθάνεστε στην αρχή καμία βελτίωση στον έλεγχο της ουροδόχου κύστης σας για 3 με 6 εβδομάδες. Όμως οι περισσότερες γυναίκες παρατηρούν βελτίωση μετά από το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Αντιμετωπίστε την ακράτεια με την πρωτοποριακή μέθοδο Neocontrol. Σε αντίθεση με άλλες θεραπευτικές μεθόδους, το Neocontrol γυμνάζει ταυτόχρονα όλους τους μυς του πυελικού εδάφους με σκοπό να τους ενδυναμώσει και να επαναφέρει τον έλεγχο της κύστης.
Πολλοί άνθρωποι δεν μπορουν να εκτιμήσουν απόλυτα εάν κάνουν τις ασκήσεις Kegel σωστά. Εάν δεν είστε σίγουροι, συζητήστε με το γιατρό σας ώστε να βεβαιωθείτε πως δεν σπαταλάτε άδικα τον χρόνο σας.
Εάν αποδειχθεί πως δεν κάνετε σωστά τις ασκήσεις Kegel, μην απογοητεύεστε. Σήμερα υπάρχει η δυνατότητα εκπαίδευσης των πυελικών μυών με ειδικά μηχανήματα τα οποία βοηθούν στην εξάσκηση των πυελικών μυών με βιοανάδραση, ηλεκτρική μαγνητική διέγερση.
Συμβουλευτείτε τον ιατρό
Σε κάθε περίπτωση, αντιμετωπίσετε την κατάσταση με τη γνωμάτευση ενός ειδικού. Είναι σημαντικό να αναζητήσετε περίθαλψη νωρίς, πριν ξεκινήσετε να αλλάζετε την καθημερινότητά σας εξαιτίας της ακράτειας και να αισθάνεστε ανησυχία συνολικά σε κάθε πτυχή του καθημερινού σας προγράμματος.
Σταύρος Αθανασίου
Μαιευτήρας Χειρουργός-Γυναικολόγος,
Ειδικός Ουρογυναικολογίας,
Επ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

iator.gr